Abstract

Besides mechanical ventilation, renal replacement therapy is the most frequently performed organ replacement therapy in intensive care medicine. However, there is a lack of consensus- and evidence-based recommendations for the implementation of renal replacement therapy according to the best current knowledge and evidence. This guideline describes the topics of starting a renal replacement therapy, modality (diffusion or convection, continuous or intermittent procedures), anticoagulation, adequate dose, and criteria for stopping renal replacement therapy. In addition, the current evidence on adequate anti-infective therapy is presented under the special features of acute kidney injury and renal replacement therapy.

Die Nierenersatztherapie ist neben der Beatmung das am häufigsten durchgeführte Organersatzverfahren in der Intensivmedizin. Dennoch fehlen bisher konsentierte, evidenzbasierte Empfehlungen zur Durchführung von Nierenersatztherapie nach bestem aktuellen Wissen und Evidenzen. In dieser Leitlinie werden die Themenbereiche Beginn eines Nierenersatzverfahrens, Modalität (Diffusion oder Konvektion, kontinuierliche oder intermittierende Verfahren), Antikoagulation, adäquate Dosis sowie Kriterien zur Beendigung eines Nierenersatzverfahrens beschrieben. Zudem wird die aktuelle Evidenz zur adäquaten antiinfektiven Therapie unter den Besonderheiten der akuten Nierenschädigung und der Nierenersatztherapie dargestellt.